Filmrecension: Black Panther

15. 03. 2018

Ibland förändrar filmer hur vi ser på saker och ting. Lika lite som denna film är en Blockbuster. Lika lite är den här filmen en superhjältefilm. Vi har nog alla hört talas om filmen Black Panther under de senaste veckorna. Som förväntat av många olika skäl, och för att inte förstöra något av den här artikeln kan vi bara säga att vi inte blev besvikna på något sätt.

Historien

I den här filmen följer vi T’Challa, en karaktär som vi redan har träffat i Marvel Universum, han ska precis komma tillbaka hem efter allt som hänt i Captain America – Civil War. Hans hem är det mytiska landet Wakanda, ett afrikanskt land som är välutvecklat när det gäller teknik och samhälle. Black Panther är redo att leda sitt hemland som den nya kungen när han upptäcker att inom sitt eget folk planerar vissa att ta över tronen. Han kommer att behöva slåss mot dem som strävar efter att störa den lugna freden i landet och hotar världen som både Black Panther och Wakanda’s nya kung. Denna historia är verkligen original och tar oss djupt in i den afrikanska kulturen. Vi blev aldrig uttråkad under filmen och Wakanda gav verkligen en frisk fläkt till hela “superhjälte-måste-rädda-världen” -plotten.

Karaktärerna

Otroligt, Jag vet inte vem som var ansvarig för casten för den här filmen men dem gjorde det bra. Väldigt bra. Chadwick Boseman gör sig återigen mycket bra som T’Challa på filmduken. Men om det finns en person som vi måste lyfta på hatten för, så är det Michael B. Jordan. Hittills kan han ha varit den bästa supervilain av alla fantastiska marvel filmer. Erik Killmonger, sätter upp en sådan prestation att vi aldrig har haft ett såndant motstånd mellan en superhjälte och hans nemesis. Resten gör också ett otroligt jobb, men motståndet mellan dessa två bär verkligen filmen uppåt.

Häpnadsväckande visuella effekter

Filmen är vacker och fantastisk. Oavsett om den är i 2D eller 3D, är effekterna visuellt fantastiska. Wakanda-landet känns levande framför våra ögon, och vi har inget att säga emot det. Sambandet mellan afrikanska landskap och futuristiska teknologier matchar perfekt för ett bra resultat. Krigsscenerna är också bra gjorda, åtminstone om du gillar explosioner och fighter!

Den här filmen är också en stor överraskning för att den stolt visar upp allt inflytande den afrikansk kulturen haft. När du vet att, på grund av politiska skäl, måste namnet Black Panther bytas ut mot Black Leopard vid ett tillfälle i denna comics historia, använder sig denna film av alla de arv och ansvarsområden som kommer med namnet Black Panther. Vi tyckte att den till stor fördel använder sig av alla element i afrikansk och afroamerikansk kultur. Hela filmen drar nytta av detta val. Inga tvivel om att Black Panther kommer att markera utvecklingen av Blockbusters och Superhero-filmer under de kommande åren.

MER BLACK PANTHER PRODUKTER

eller

UPPTÄCK ANDRA MARVEL HJÄLTAR