Filmrecension: Fantastiska Vidunder 2 – Grindelwalds Brott

25. 11. 2018

Den andra delen av Fantastiska vidunder hamna precis på skärmen och känns ibland trött på grund av till synes oändliga berättelser. Förstår oss rätt, vi på EuroPosters älskar allt om det magiska Harry Potter-universumet, dess otaliga karaktärer och dess komplexa och sammanflätade berättelser och plots. Därför sammanfattar vi och granskar de fantastiska ögonblicken och den delvis tröttsamma berättelsen och berättar varför det är ännu en film som du inte bör missa.

Magisk Cirkus

En av filmens magiska scener kretsade runt Cirque Arcanus, där vi inte bara mötte Naginis mystiska karaktär, som för många fans förutspådde Voldemorts orm i Harry Potter-sagan. Hon är en maledictus, vilket innebär att hon är förbannad för att så småningom bli en orm. tittaren blir nöjd med läskiga freaks, spännande action och en ny fluffig beast som snart lever i Newts case.

Niffler är alltid upp för överraskningar

Vi alla älskade den lilla spetsnosiga djuret som orsakade massor av problem i den första filmen. Den här gången lockar Niffler igen uppmärksamhet eftersom han har flera roliga och söta scener i filmen. Men han är inte ensam! Några baby nifflers stjäl strålkastarljuset ett ögonblick och orsakar stort skratt bland tittarna. I slutet av filmen spelar Niffler, förutom tidigare, en mycket viktig roll för att han stjäl ett glänsande föremål som har stor inverkan på historien.

Scenen öppen för den nya skurken

I slutet av den första filmen har Grindelwalds hemliga identitet blivit avslöjad och han har blivit satt i fängelse. Grindelwald, porträtterad av Johnny Depp, har mycket spel tid eftersom han vandrar runt Paris för att samla sina anhängare. Samtidigt får tittaren några tips om Grindelwalds förhållande till Dumbledore, avbildad av Jude Law, som inte bara är komplex utan ger också utrymme för rykten.

Neverending berättelser

Trots att vi njöt av de magiska stunderna och de vackra bilderna, saknar filmen en tydlig struktur. Precis som i alla andra Harry Potter-filmer, har varje karaktär sitt djup och en bakgrundshistoria som ofta är sammanflätade med andra karaktärer. Emellertid belastade den här filmen tittaren med oändliga vändningar, karaktärsuppbyggnader och flera lager av berättelser. Särskilt de sista 30 minuterna av filmen är fyllda med otaliga uppgifter om karaktärerna, följt av ett avgörande beslut av vilken sida man ska välja mellan Grindelwald på ena sidan och Dumbledore och French Ministry of Magic på andra sidan.

Det finns hopp

Filmen vill i grunden lägga grunden för de kommande filmerna, eftersom de kommer  med tre nya filmer! Därför kan vi blunda för några förvirrande delar och de många lagren, fyllda med information. Vi rekommenderar definitivt att titta på filmen ändå eftersom det visuella är fantastiskt, vidundren är förtjusande (vissa vidunder åtminstone ….) Och förhoppningsvis kommer de kommande filmerna att vara lika bra som den första filmen, med Eddie Redmayne som vår älskvärda Newt Scamander.

Fortfarande inte säker på om du ska titta på filmen eller inte? Kolla då in Trailern 🙂

MER OM FANTASTISKA VIDUNDER

MER OM HARRY POTTER