Filmrecension: Game of thrones (första fyra episoderna)

24. 08. 2017

Välkommen till ytterligare en filmrecension här på Europosters. Vi kommer att ändra lite på den och göra den till en TV-serie recension för en av våra favoriter, här på vårt kontor, Game of Thrones-serien. Det blir omöjligt för oss att fånga alla detaljer i episoderna så vi ska dela upp den i en recension för de fyra första episoderna och vi skapar en ny recension efter säsongens finalen. Spoiler varning! Om du inte har tittat på de fyra första episoderna än borde du klicka bort. Med det sagt, låt oss teleportera oss till is och eld världen och kolla på våra favoritkaraktärer från Westeros.

Karaktärsutveckling

Vi ska prata om några av karaktärerna, där vi såg stora förändringar och stora utvecklingar. Arya Stark är karaktären som startade första säsongen och hon har blivit en mycket effektiv assassin. Vi gillade hur hon lever upp till hennes potential genom att döda folket från hennes lista och vi gillade också hur omgivningarna försöker få henne tillbaka till den ljusa sidan genom att placera element på hennes väg som Lannister-soldaterna och återföreningen med Nymeria. Sam lever sin “dröm” vid citadellet och vi gillade hur han långsamt reder ut att mästarna inte är vad han föreställde sig att dem skulle vara. Han bryter långsamt alla regler för att göra gott för riket och han bidrar långsamt till utvecklingen av ploten (dragon glass på Dragonstone). Littlefinger och Varys har svårt att anpassa sig till den nya världen som de har hjälpt till att skapa, en värld i krig. Tiden för noggrann politisk manipulation och planering har upphört och nu är vi i krigstid. De har fortfarande några riktigt coola dialoger men vi kan se att deras tid kommer till ett slut. The hound är en av våra favoriter och han vänder sig mot ljusets Herre. Vi hoppas att han inte blir alltför fanatisk över det, som folket från säsong 6. Men om han bara håller på visionerna tror vi att han kommer att bli ok. Han hade också ett ögonblick av humanisering när han togs tillbaka till en händelse under de tidigare säsongerna. Ett ögonblick av brutalitet som ifrågasätter hans moral.

Call backs

Under säsong 7 gick man mycket tillbaka till händelserna som ägde rum i det förflutna i serien och i böckerna. Qyburn med hans ballista är ett samtal tillbaka till den tid då Targaryens försökte erövra Dorne och deras drakar togs ner av ett sådant vapen. Vi fick se Hotpie igen, som också hjälper till att ta tillbaka Arya till sitt gamla jag, som återfört historier från det förflutna. Apropå Arya, har vi Nymeria, hennes otroliga varg som också tar tillbaka minnen av sitt hjärtbristande farväl. Vi har dragon glass som hintar på Westeros förhistoria och en historielektion från böckerna välkomnas alltid varmt. Vi fick också ett riktigt exempel på vad Robert Baratheon brukade säga: “never fight the Dothraki on an open field’. Och den scenen var en bra utbetalning.

Återföreningar

Vi har väntat så länge på de återföreningar som ägde rum under den här säsongen. Det känns nästan för bra för att vara sant. The Stark children är äntligen förenade igen. Vi hade Arya med Nymeria som har efterfrågats sedan de bröt upp. Vi ser också att Jon och Tyrion har ett bra ögonblick, eftersom de båda varit utstötta av sina familjer och nu sitter de på starka positioner. Sammandrabbningarna mellan Dany och Cersei var fantastiska. Ärligt talat trodde vi inte att Cersei skulle slåss mot invasionen, men hon gjorde det bra och vi kan se mycket av hennes pappa i henne nu. Sättet som hon strategiserade sig på varje drag och hur hon tog hämnd på sandormarna var av hög kvalité hämndlysten queen. Det är trevligt för Dany att få en riktig utmaning. Reunionen mellan Euron och hans barnbarn var också den karaktärsutveckling som han behövde. Han är ett sadistisk, narcissistisk hot som kommer att visa sig vara en stor utmaning för både Cersei och Dany. Naturligtvis var det största mötet / första mötet Dany med Jon. Äntligen träffades de och de hade hyfsade scener. Vi kan se lite romantik upprättas i episoderna, men Jons arv kan verka lite konstigt för oss, men … det skulle vara normalt för Ice and Fire Universe. Vi ser fram emot fler av dessa.

Vägen hittills

Den känsla som ges av episoderna hittills är lite blandad. Allt snabbas på och vi alla kände det från den magiska teleportationen av karaktärerna, men samtidigt fick vi en bra utveckling för våra andra karaktärer, som vart mest uppskattat, vi såg en stor kamp i mitten av säsongen (the second field of fire) och vi kan se att det har blivit lite svårt att klämma in så mycket historia i en säsong. Förhoppningsvis kommer nästa säsong ha en långsammare takt. Hittills är vi nöjda med scenerna och karaktärerna och vi ses snart för de tre sista episoderna. Tills dess…

KOLLA IN VÅRA GAME OF THRONES PRODUKTER!