UPPTÄCK dom bästa DEALSEN för denna vecka: GAME OF THRONES Köp nu ×

Filmrecension: Marvel’s superhjältinna Captain Marvel

04. 04. 2019

Det äntligen händer det. Efter Wonder Woman och kvinnlig version av Doctor Who, bestämde upphovsmännen av MARVEL att de skulle göra en film med en kvinna som har huvudrollen. Du kanske aldrig har hört talas om Carol Danvers alias Captain Marvel och nu tänker du att det måste finnas samband med Captain America (De är båda kaptener, eller hur?) Och du är inte så långt ifrån sanningen. Ryktet säger att det kommer att bli Carol, som kommer att slå Thanos i kommande End game. Filmen Captain Marvel handlar dock om hennes personliga historia.

The girl next door

Carol Danvers är en tjej som drömmer om att ha karriär som en pilot som inte är precis flickaktigt jobb, särskilt på 90-talet där hon kommer ifrån. Hon är en vanlig kvinna, inte perfekt som Wonder Woman, mer som en duffer med the-girl-next-door utseende. Förutom Bruce Banner eller Spider-Man, fick Carol sina supermakter efter en olycka. Vad hände? Läs mer.

Ners vs. Danvers

Samtidigt som dom försökte bli en riktig piloter, blev Carol och hennes vän Maria vän  med doktor Lawson, en främmande vetenskapsman från planeten Hala, som skapade en ny typ av motor för att hjälpa till att avsluta det oändliga kriget mellan Kree och Skrull-folket. Ingen hade dock en uppfattning om Lawsons främmande alien ursprung och efter att ha attackerats av fiender under ett provflyg, hade Carol ingen aning om någonting alls. Innan läkaren dog, förstörde hon motorns fiender. Hon orsakade en liten explosion som gjorde Carol Danvers den mest kraftfulla mänskliga glödlampan i hela (Marvel) universum och väcker oss på Hala utan några minnen om hennes tidigare mänskliga liv. En genväg, berättar filmen historien om Vers, en medlem av Starforce, som försöker lista ut vem och var hon är ifrån och vem är den dåliga killen i Skrull-kriget. Mednas kidnappas hon av Skrulls, tas till jorden och nästan blir påkommen av S.H.I.E.L.D. Plus några som jagar och andra action scener. Som vanligt.

Vad att se framemot

Även om filmens bästa karaktär borde vara logiskt Captain Marvel, är det nödvändigt att säga att utan den fantastiska Samuel L. Jackson alias Nick Fury skulle filmen inte vara lika bra. Filmfans kommer att bli roade och feministerna nöjda med scenen av Fury som gör disken tillsammans med Captain. Kattälskare kommer att älska (inte riktigt) cat Goose, före detta djurläkare Lawson som inte bara är en vän till Fury utan också mycket farligt vapen. Tror du inte på det? Se det med egna ögon. Samma som Nick, som fortfarande har två ögon där. Åtminstone det mesta av filmen.

Värd att se

Trots små detaljer som inte är väl beskrivna karaktärer av Captain Marvel eller lite för överdriven effekt i finalkriget, är filmen mycket sevärd och fans av Avengers saga borde definitivt se den. Som vanligt med Marvel – är alla filmer är anslutna. I filmen lär vi också Nick Fury och S.H.I.E.L. D’s berättelse och om du väntar till slutet av titlarna kommer Captain America, Black Widow och Banner desperat försöka rädda världen och möta Captain Marvel för första gången. Vem kommer att slåss och vad kommer att bli räddad? Vi kommer att ta reda på i slutet av april!

P.S.: Tummar upp för makeup artisten och grafikerna för S.L Jackson´s facelift. Med att förändra en 70 år gammal man till 40. 🙂

MER MARVEL PRODUKTER

© 1999 - 2019 Europosters är ett registrerat varumärke. Andra varumärken som nämns på denna hemsida tillhör respektive varumärkesägare.