Upptäck dom bästa dealsen för denna vecka: SVART OCH VITT - BLACK & WHITE rabatt -20 % ×

Filmrecension: Shazam!

18. 04. 2019

Efter Aquaman och Wonder Woman, DC Comics skickas till bio battle Shazam, en ganska ovanlig superhjälte i tajt röd overall med blixt på bröstet och vit cape som, trots hans roliga utseende, är en av dom starkaste superhjältarna i hela DC Universumet. Men bara på speciella premisser. Läs mer!

#Hur man blir en superhjälte

Det var en gång, sju mäktiga trollkarlar som skyddar världen mot sju dödliga synder. Dom började dö ut och i slutet, var det bara en kvar – Shazam. Hur som helst, även han gjorde sig redo för den slutliga vilan i fred, så han började leta efter hans ersättare. Han behövde bara hitta någon med gott hjärta och förmågan att motstå syndernas frestelser. Inte undra på att han har letat för så länge, så i slutet, behövde han sänka sina krav för vem som helst. Eftersom synderna blev för s´straka. Och fjortonåriga Billy Batson dök upp i hans slott.

#Säg bara ‘Shazam‘

Billy fick sina superkrafter av en tillfällighet och om det inte var hans styvbror Freddy, kan vi kanske bara titta på superstark kille ta selfies med random människor och orsaka katastrofer i två timmar. En del av Shazams magi är det nya utseendet – vuxen kroppsbyggare. Men först efter att ha uttalat ordet “Shazam”. Scenerna, där Freddy testar Billy för supermakter är den bästa delen av filmen. Trots de tunga ämnena är huvud hjälten en föräldralös och bad guy som blev mobbad av sin far och bror när han var barn – filmen är rolig och full av allusioner på Batman eller Superman. DC Comics bestämde sig självklart för att göra som MARVEL och roa publiken. Men nästa gång mindre av tragedi, tack!

# Superman´s supertwin

Berättelsen om föräldralösa Billy Bates kanske låter bekanta för dig; men du kopplar ordet “shazam” mer med appen som söker efter musik. Det beror på att Shazam ursprungligen hade ganska annorlunda namn. Och du vet det namnet. Captain Marvel. Ja, samma namn som Carol Danvers från MARVEL har. Hur är det möjligt? I början var det National Comics Publications (dagens DC), utgivaren av Superman och Fawcett, utgivande kapten Marvel. NCP kändes som kapten Marvel kopierar sin Superman, dessutom var han mer framgångsrik, så det slutade nästan i en rättegång. I slutändan kom båda sidor överens om att bli av med kapten Marvel. Så han försvann i några år. Det tog decennier tills MARVEL förstod att karaktären av kapten Marvel inte används av någon och de bytte honom till kvinnlig kapten Marvel som erövrade biograferna förra månaden.

Är Shazam värd att se? Jag skulle säga ja men bara om du vill ha kul och inte tänka mycket. Även om det finns en sak att tänka på – Om du skulle bli en superhjälte, vilken av supermakterna skulle du välja? Flyga eller osynlighet?

MER SHAZAM PRODUKTER

Merch för alla!

Sedan 1999 har Europosters varit en av Tjeckiens och hela Europas största återförsäljare av posters, konsttryck och officiell merch. Vi har ett enormt utbud av film-, spel-, och sportposters i alla möjliga storlekar samt ett stort sortiment av unika presentartiklar för riktiga fans av Star Wars, Harry Potter, serietidningar och allt från Warner Bros. Vi vet att muggar, samlarfigurer, pussel och kläder är den perfekta presenten för alla, oavsett ålder och intressen. Om du är intresserad av inredning har du också kommit helt rätt! Vi trycker på daglig basis fototapeter, illustrationer, konstreproduktioner och fotografier och skickar till våra nöjda kunder som finns i mer än 25 länder. #MerchForAll

Kontakt:

Tel.: +420 777 33 44 55 (endast på engelska)

Måndag – Fredag ǀ 7:00 – 15:00