Filmrecension: Star Wars VIII: The Last Jedi

09. 01. 2018

Åh Disney, vad vi älskar dig! I många år, lämnades Star Wars fans utan några nya filmer eller historier att upptäcka. På senare tid har vi äntligen fått en ny film varje år – innan Jul, så det känns som en tidig gåva när man kliver in i biograferna. Vi har sett den nya filmen Star Wars VIII: The Last Jedi, och så tyckte vi om den.

Gamla generationen, Nya generationen

I filmen innan. The Force Awakens, fick vi redan en glimt av konflikten mellan våra välkända hjältar och nya karaktärer. I denna film, är det ännu mer uppenbart att hjältarna från original trilogin sakta men säkert lämnar över sin plats till nya generationen att leda striderna. Rey, Finn och Poe blir nya symboler medans Kylo Ren bekräftar sig själv som den nya dark lord. Lika mycket som vi gillar att se gamla hjältar, är det uppskattat att se nya färska personligheter på vita duken!

* Skratt * Skrik * Tårar *

Denna film var en emotionell bergochdalbana. Vi alla kändes vid när vi förlorade någon nära, någon, som vi kände till så väl Han Solo dog i filmen innan denna. Gör dig redo på att få ditt hjärta brustet igen, Men oroa dig inte, efter att vi nu blivit vana med nya ansikten, kommer du över förlusten av en av våra favoritkaraktärer. Några stunder är riktigt roliga och den nya karaktären som kallas Porgs som följer Chewie överallt är helt förtjusande. Så vi förlåter dig för att du tagit död på en av vår barndoms Disney hjältar.

En äkta Star Wars film

Efter den första filmen, klagade några fans att skaparnas linje var alldeles för långt borta från principerna som definierar sagan. Hur som helst, som fans långt tillbaka, tycker vi att denna film är en äkta produkt av Star Wars universum. ljussabel strider, vapen och fiender ger en lagom frisk fläkt utan att förstöra helheten med tidigare trilogier. Den enda saken vi skulle kunna påpeka med denna film är att den lämnar många öppna frågor. Vem är Snoke? Vem är Rey? Förhoppningsvis, ger nästa film oss alla svar vi behöver. Vi måste bara vänta ytterligare två år…

I slutet, njöt vi verkligen av denna film. Tack vare fina stunder och otroliga effekter, även icke insatta människor kommer att njuta av det helt klart. Hittills den bästa filmen i den nya trilogin.

KÖP MER STAR WARS PRODUKTER