Filmrecension: The Dark Tower

30. 08. 2017

Välkommen till ännu en av Europosters Filmrecensioner. Dagens ämne är Stephen Kings “The Dark Tower“. Den här filmen handlar om en av Sci Fi-romanerna som författaren skapat genom åren och följer historien om en värld som skyddas av alla onda med hjälp av ett mystiskt torn. Vi personligen har inte följt historien från böckerna, så den här filmen var det första mötet med historien. Med det sagt, låt oss hoppa in i en portal och hoppas på det bästa med denna filmrecension. Glöm inte att vara försiktig för det kan förekomma spoilers.

Storylinen

Vi står inför en tid där boknördar som jag och du kräver från Hollywood anpassningar av historier som hittas mellan sidorna till att bli bra filmer. Problemet är att berättelserna brukar berättas i så många detaljer i böckerna som gör det svårt att klämma in så mycket i en 90-minuters film och att tilltala icke-läsare samtidigt. Från det vi har läst är historien mycket rik på detaljer och vann fans med olika plotpunkter som den följde. Filmen å andra sidan följde så många av dem på en gång så att vi kände att vi tappade bort oss. Vi hade en fanvän som har läst böckerna och han detaljerade så mycket om berättelsen så att vi kunde förstå den. Hollywood måste lära sig att det är bättre med flera filmer som uppskattar alla detaljerna snarare än en film i snabb fart bara för att ta betalt från fansen.

känslor

Vi ska bara prata om två tillfällen. Gunslingsers emotionella drama som fick honom att bli fylld av hämnd är trovärdig och väl avsedd. Vi fick en glimt av det ögonblick då antagonisten dödades av Steven Deschain som stod väldigt nära huvudpersonen. Problemet var att det bara var en flashback och vi fick inte reda på förhållandet som de har haft under åren och vi fick inte ens en riktig dialog som åtminstone kunde ha förklarat det. Det andra ögonblicket var den med Lauries död. Återigen hade vi inte någon utveckling om omgifta modern och sonen. Vi fick en glimt när Walter läste hennes minnen. Minnena kunde ha närmat sig bättre som en snabb utveckling av sonens drömproblem, i början av filmen. På detta sätt kan vi också förstå orsaken att skicka barnet till en mental institution.

Skådespelarna gör sitt bästa

En rolig sak hände. I det ögonblick då jag såg Matthew McConaugheys ansikte på skärmen kunde jag inte hjälpa mig från att skrika “Muuuurph”. Jag hade bra minnen från Interstellar haha. Sättet som han agerade var över genomsnittet. Jag är en fan av skådespelaren och han är väl porträtterad som den stora skurken. Idris Elba gjorde också ett bra jobb och hans karaktär hade bra stunder som det ögonblick han sköt från långt avstånd.

Sammantaget kunde filmen ha gjort det bättre vad det gäller historien och vi tappade verkligen bort oss när vi såg den. Karaktärerna kunde ha fått en bättre utveckling, men skådespelarna gjorde ett bra jobb att spela rollerna. Effekterna var bra och vi fick se några fina actionscener. Vi har också skattat en del. Våra favoritdelar var när Roland kom till vår värld och försökte dricka cola. Vi önskar att de skulle göra en annan uppföljare, men kanske en annan regissör skulle vara ett bra steg. Dark Tower har god potential i Sci Fi-genren och vi hoppas att det inte kommer att ge upp den här filmen.

Vi hoppas att du njöt av vår filmrecension och om du gillade filmen, eller om du är ett fan av boken, så har vi några bra produkter till dig. Ses snart!

KOLLA IN VÅRA MERCHANDISE MED THE DARK TOWER