Filmrecension: Solo: A Star Wars Story

30. 05. 2018

Ännu en Star Wars film som gör tidslinjen ännu krångligare att förstå för icke insatta personer. Hur som helst är det inte så viktigt den här gången. Du behöver bara veta att det sker någonstans mellan 3e (Eller mer den sjätte) och den 4e filmen (Faktiskt den första). Hur som helst, den kända smugglaren av hela galaxen är tillbaka. Han är nog en av dem mest uppskattade karaktärer i Star Wars universum och vi tycker att denna spinn-off va väl förtjänt. Hans machoattityd är nästan lika känt som hans halv leende, denna gång gjorde Disney en stor insats genom att ersätta Harrison Ford med en ny skådespelare. Låt oss se hur det blev.

Förstaklass casting

Om du vill göra en film om den mest gillade karaktären i hela sagan, måste du tilldela rollerna som matchar dina ambitioner. Disney gjorde just det. Först av allt, Alden Ehrenreich (ja, vi var tvungna att kopiera denna) tar sig an vad som troligtvis är en av dem största utmaningarna i denna film att personifiera en karaktär som för alltid kommer att associeras med Harrison Ford. Han gör ett riktigt bra jobb, speciellt för att han inte försöker kopiera Fords stil. Hans kärlek sedan länge spelas av Emilia Clarke (ja det stämmer the mother of dragons från Game of Thrones), som gör ett okej-ish jobb. Woody Harrelson å andra sidan, är en bra mentor för den unge Han Solo och Paul Bettany var en bra bad guy, vi önskar dock att han skulle ha fler repliker och vara en större del innan han dog så snabbt. De andra skådespelarna är alla mer eller mindre kända och smälter bra in i historien. Speciellt Chewie. Men vi älskar Chewie så mycket att vi inte kan vara objektiva.

Överraskande bra story

Jag tror vi alla har samma känsla om dem senaste Star Wars filmerna: Det är bra att vi får se mer av denna Galax långt långt borta, men vi skulle föredra kvalitetsfilmer istället för en varje år. Å andra sidan, är detta inte en film som är direkt relaterad till huvud trilogin, och med så lite bakgrund om Han Solo utöver faktan att han gjorde Kessel Run i 12 parsec, kan du se att scenariot drar fördel från att ha så mycket frihet. Om Rogue One har något gemensamt med denna film, så är det “no jedi” faktorn. Det verkar som att no jedi är vägen att gå för att göra bra filmer. Star Wars universum är stort nog att göras utan the force ibland.

Början på en ny era

När Disney köpte alla Star Wars franchise, lovade dem att mycket innehåll skulle bli släppt och så långt har det hållit vad dem lovade. Och andra sidan, förklarade dem också att dem kommer vandra bort från huvud storyline och att dem inte skulle känna sig tvungna att respektera huvudkoderna av sagan som är skapad av George Lucas. Denna film visar tydligt deras ambitioner. Självklar har du Han Solo och Chewbacca ombord på Millennium Falcon, och mängder med dolda referenser till orginal storyn. Men och andra sidan, bryter denna film några av dem mest kontroversiella Star Wars regler. Alla “hjältar” är inte sådana hjältar trots att de ämnar att göra en god sak. Som exempel, detta är den första Star Wars film som inte börjar med den klassiska texten som rullar upp över skärmen. Som ett Star Wars fan är detta en ikonisk händelse. Men det visar också att Disney är redo att bryta upp med koder som används i Star Wars universum på olika sätt. Det kan vara bra för framtiden av sagan.

Slutet på filmen var mycket underhållande. Vi skulle inte rekommendera det till riktiga Star Wars fans, speciellt inte om du inte gillade någon av dem 3 filmer som släppts sedan Disney tog över franchise. Hur som helst, om du gillar storfilmer eller om du, som oss, bara älskar Star Wars äventyr för vad det är och njuter av att se rymdstrider, är detta en film du verkligen skulle tycka om.

FLER PRODUKTER FRÅN SOLO: A STAR WARS STORY

&

MER FRÅN STAR WARS